Altiplano in Bolivia

11 september 2012 - Salar De Uyuni, Bolivia

Ola amigos (23-9),
Jullie hebben een tijdje niks van ons gehoord en ondertussen hebben we weer zoveel gezien..... We beginnen waar we de laatste keer geëindigd zijn: de jeeptocht over de hoogvlakte altiplano op weg naar de zoutvlakte Salar de Uyini!
We vertrekken met de bus naar de grens van Bolivia en zijn vrij vlot Chili uit. Dan rijden we eerst kilometers door niemandsland voordat we bij een hutje in the middle of nowhere aankomen ergens hoog in de bergen....de grenspost van Bolivia :-) Hier stappen we over in jeeps en enkelen wagen zich in de ijskou achter een buswrak voor een plaspauze. Wij zitten met Harry en Hanneke, een reislustig stel, in de jeep samen met de kokkin die de komende 3 dagen voor ons gaat koken. Ik grap nog dat wat er ook gebeurt, wij de kok in ieder geval bij ons hebben....eh niet wetende dat deze grap straks wel erg werkelijkheid wordt.
Al vrij snel vallen we vanaf de ene in de andere verbazing. Zo mooi! We rijden tussen berg en vulkaan toppen door en ze zijn zo dichtbij. We zitten dan ook rond de 4000 m hoogte. Het is vroeg en er ligt nog ijs op de lagunes, maar de zon schijnt en warmt alles langzaam op. De kleuren van de bergen en meertjes zijn super mooi, alle rood/oranje maar ook blauw/groene kleuren zien we om ons heen. De toppen worden gespiegeld in het water. Bij laguna Salada springt René in de warmwaterbron en genieten we van een broodje tonijn. In de verte zien we flamingo's maar straks zullen we er nog veel meer zien.
Na de lunch willen we aanrijden ehhhhh sh..t de motor van onze jeep start niet. Van de heuvel afduwen helpt ook niet. De andere jeeps zijn al weg, maar gelukkig is er een andere Belgische groep met een chauffeur die de reputatie heeft alles te kunnen maken. Ze duiken met z'n allen onder de motorkap en halen van alles uit elkaar en stoppen er weer wat in en na 45 min start de motor weer. Pffffff ondanks dat wij de kok bij hebben en de hotsprings in de buurt ..... Blijkt dat alle chauffeurs hier ook automonteurs (moeten) zijn. Vamos met de Belgische groep, voor de zekerheid... Schijnbaar werden we na 5 kwartier gemist door onze groep en kwam een andere jeep ons tegemoet...lekker op tijd... NOT
Na wat geisers en verder gehobbel in de jeep, komen we bij laguna colorada. Wouw..... Een rood meer met gele en witte kleuren maar vooral heel veel flamingo's :-D s'avonds komen we door de hoogte en de tocht uitgeput aan in Villa Mar, een gehucht met een slaapplek. Waanzinnig mooie dag maar uitgeput duik ik zonder eten in bed. Mijn lichaam is de hoogte moe en René geniet nog van lekkere kip en duikt niet veel later in bed. Onder de stapels dekens is het niet eens koud...onze chauffeurs zijn nog met een zaklampje druk bezig onder de motorkap.......

1. Mam:
    23 september 2012
    Ha Astrid en Rene, Fijn weer iets van jullie te horen. Wat een schitterende belevenissen. De wereld is mooi als je er oog voor hebt. :-) Zo te lezen genieten jullie elke dag van deze reis met hier en daar wat spanning door een weigerende motor. Maar dat hoort er bij toch?! Ik zie veel blauwe luchten op de foto's dus goed weer denk ik. Nog een week lekker reizen, kijken, ruiken en proeven! Geniet er van. Liefs pap en mam
  2. Petra:
    24 september 2012
    Wat een mooie reis is het als ik de verhalen lees en de foto's zie. Ik heb niet altijd internet hier maar zo tussendoor kan ik het wel volgen. Wij zitten soms ook hoog ( niet zo hoog als jullie) maar voel de hoogte ook nog al eens. Geniet er maar van je bent weer een ervaring rijker!
    Nog veel plezier en een goede thuiskomst. Groetjes Petra