Happy hour in Luang Prabang - Laos

17 november 2008 - Luang Prabang, Laos

Laos, het nog niet zo toeristiche land..............yeh right...... voor me ligt een briefje Bring this for a Free Lao Whisky shooter with first order....... Happy hour 5 to 9..... Sangria Pitcher.....

Gisteren aangekomen in Luang Prabang, een bergdorpje in Laos. Dit na 2 dagen varen op de Mekong rivier, aangezien dat de enige verbinding is tussen de grens naar Laos en Luang Prabang. Dit kan per (houten) speedboat (helmpje op, afzien en hopen dat ze geen rots raken) of per slowboot. Wij zijn met de slowboot gegaan en hebben langzaam kunnen genieten van de omgeving (jungle, jungle en nog eens jungle) met af en toe een bergstammen dorpje tussendoor.

De dorpjes aan de Mekong zijn van verschillende Hill tribes en zijn ieder weer net iets anders. Het zijn kleine dorpjes met vnl. hutjes van bamboe en een enkel luxe dorpje heeft houten huisjes. Maar luxe.... geen elektriciteit, koken op een vuurtje en je was in de rivier wassen.... tja... Vanaf de Mekong moet je elke keer een flinke zandheuvel opklimmen om er te komen en de tam tam gaat rond, want de dorpkids staan al klaar om je te verwelkomen....... de kleintjes schrikken nog (zou ik ook doen al die grote blanke mensen), maar zodra ze wat ouder zijn vinden ze het leuk en ze vinden het helemaal geweldig om hun foto's op het digitale scherm terug te zien. Ze leven van de eigen oogst (of whiskey brouwerij) en gaan met een bootje naar andere dorpjes voor verkoop/ koop van een en ander. Dag in dag uit zo leven is onvoorstelbaar voor ons, maar de locaties zijn echt om jaloers op te worden..... aan de rivier in de jungle en leven van je eigen pinda plantjes, rijst en bananenbomen tussen de palmbomen en beekjes.

Hoe decadent om terug te komen op de boot en dan te genieten van een lekker buffet.............. zeker de eerste dag, want toen kwamen we terug van een Mhong dorpje waar de kinderen nou niet echt gelukkig leken.....op een paar jongens na die net de tienerleeftijd kregen en wel lol in mij hadden....gelukkig een glimlach, de rest zal 't dan wel een beetje eng gevonden hebben (hoop ik dan maar)

Onze tussenstop was in Pakbeng, een plaatsje wat puur bestaat als tussenstop. Enkele hotels en restaurantjes in 1 straat met verder niks. Leuk feitje: alleen met elektriciteit tussen 18.00 en 22.30 en om 06.00 de volgende ochtend van de vele generatoren die ze hebben....... wat RAAR.... wat zijn we toch verwent........ Overdag is het lekker rustig, maar dus om 18.00 hoe je alleen maar de generatoren. Af en toe gaat er een uit, maar ze houden het vol. Heerlijke pompoen curry gegeten in een restaurantje dat promoot dat zijn vrouw een hele goede kok is - geduld was een schone zaak, maar hij heeft gelijk.

De volgende vaar dag weer 2 dorpjes bezocht, die gelukkig veel blije kinderen hadden, maar alsnog bestaande uit bamboe hutjes op palen en groentetuintjes.......Net voor Luang Prabang de grot Pak OU met allemaal boedha beeldjes bezocht. Deze staan daar al decennia en elke keer komen er nieuwe bij. Onderweg naar de bovenste grot staan er langs de 300 treden naar boven kindjes die vogeltjes in kleine kooitjes verkopen of armbandjes voor een dollar......

Bij aankomst in Luang Prabang zien we de zon onder gaan onder de bergen over de Mekong rivier. Geweldig mooi uitzicht!

Luang Prabang is een schattig, gezellig dorpje, maar het stikt hier van de toeristen. Ze zeggen dat Laos nog niet zo toeristisch is, maar tja...... volgens mij is 99 % van Laos jungle en onbegaanbaar en zijn er maar 2 steden, dus grote kans dat ik in de volgende stad, Vientiane weer dezelfde toeristen tegenkom. Wel goed voor de Laotianen, want ze krijgen zo wel inkomsten en kunnen verder ontwikkelen.

De eerste dag hebben we relaxed rondgehobbeld en diverse van de 34 tempels bezocht. Hier is het ook om bekend en staat het op de World Heritage lijst. Elke tempel heeft ook zijn eigen monnikken complex, dus er lopen hier heel veel oranje geklede jongens rond met zwarte parapluutjes tegen de zon. De Phousi (ja ja voor de dirty mind) is de heuvel in het midden van het dorp met een schitterend uitzicht over Luang Prabang en de omliggende, bergachtige jungle.

's Avonds hebben we weer onszelf verwend met een Aromatherapy massage. Heeeeeeeeeerlijk...... om de 10 meter is er wel een massage dus als goede toerist, moeten we dat wel doen, toch!

Vandaag hebben we de fiets gehuurd en zijn een rondje gaan fietsen. Het stadje zit vol met guest houses en het ziet er dus aardig goed ontwikkeld uit, maar de steegjes verraden dat de lokale bevolking nog steeds leeft in houten hutjes of zelfs erger op zandweggetjes met bamboe hutjes en een vuurtje om eten op te koken....... Uiterlijke schijn bedriegt! :-(......

Aangezien de zandpaden onbegaanbaar zijn voor mijn mamsje (zelfs met fiets), zijn we op een terrasje gaan zitten op de hoofdstraat en hebben het dagelijkse leven gade geslagen. Zo tegen de avond komen de omwonende lokale vrouwen hiernaartoe om hun standje op te maken voor de avondmarkt. Overdag werken ze waarschijnlijk hard op het land of in de cooperatie voor het maken van alle sjaaltjes, tasjes etc en 's avonds komen ze met ladingen big shoppers aan op diverse manieren om proberen het te verkopen aan....ons.....
Brommertjes met volgeladen, houten karren, brommertjes volgeladen met mams, paps en de 2 kids (op 1 brommer) of taxi's bommetje vol mensen en tassen. Straks ruimen ze weer op en stroomt het centrum weer leeg en gaan wij lekker ons bedje in en zij?..... maar de big question: wie zou er gelukkiger zijn....... ik kan me druk maken over het feit dat de camera roze foto's maakt....... waar maak ik me druk over...........

Het is een gezellig stadje hier, maar mijn god wat toeristisch.............toch leuker om langs de waterkant te genieten van 2 monniken die met een houten bootje de rivier overpeddelen (tegen de stroming in.....oef...) en dan weer op ons fietsje verder tussen de tientallen brommertjes.......had ik nu ook maar zo'n mondkapje, want nu snap ik al die aziaten ;-)

Vanavond vroeg naar bed, want morgen gaat de wekker om 04.30..... het is gewoonte hier voor de lokale bevolking om zo rond 06.00 de monnikken eten te geven. Ze leven alleen van de giften van de lokale bevolking, dus ze schijnen in rijen de straten langs te gaan en krijgen zo eten van de lokalen. Voor de lokalen is dit weer goed, want kunnen ze hun vrijgevigheid uitoefenen..... Welterusten!!!

p.s. peet, is het zo erg met de aab dat je opium nodig hebt ;-)